Co s jizvou na tváři Prahy?
Národní muzeum, bývalé Federální shromáždění, Státní opera, Hlavní nádraží a v neposlední řadě i Muzeum hlavního města Prahy.
Stejně tak se asi shodneme i na tom, že pilíře, na kterých magistrála stojí v prostoru Florence, vytvářejí spolu s nájezdovými a sjezdovými rampami bariéry pro pěší a uráží každého, kdo má v sobě alespoň špetku estetického cítění.
Magistrálu by bylo hezké zklidnit
Před lety, ještě za primátora Bohuslava Svobody, se uvažovalo o zahloubení magistrály v oblasti muzea a s nejrůznějšími plány, co s magistrálou v centru udělat, jak ji zklidnit, se od té doby roztrhl pytel.
Nejnovější ze studia dánského architekta Jana Gehla přichází s nápadem magistrálu „posadit na zem“. Mezi Hlavním nádražím a Hlávkovým mostem by měly zmizet mimoúrovňové křižovatky a magistrála by se měla stát městským bulvárem.
Jaké to bude mít dopady?
Návrh je to pěkný. Na jeho vizualizace se moc hezky dívá. Problém je, že už dnes je magistrála, zvláště v době dopravních špiček, přetížená. Představíte si, že bychom ji na rok nebo na dva zavřeli?
Na zem se totiž nepřenese lusknutím prstu, na to je potřeba ji celou přestavět a přestavba nutně bude spojená s dopravním omezením. Další dopravní komplikace pak způsobí samotné snesení magistrály dolů. Vzniknou nové křižovatky a s nimi i nové semafory.
Už dnes dlouhé kolony se tak ještě prodlouží a nemálo řidičů začne hledat a využívat jiné trasy. Výsledkem bude zhoršení dopravní situace v přilehlých ulicích. Doprava v centru se zpomalí a zhoustne a to bude mít negativní dopad i na kvalitu ovzduší a hladinu zvuku.
Co z toho tedy vyplývá?
Problém magistrály se nesmí řešit izolovaně, ale v kontextu celkové dopravní situace. Už několik desítek let existují (a postupně se upravují) plány na vnitřní (dnes Městský) a vnější (dnes Pražský) okruh. Jejich části už stojí, ale jejich konečná dostavba je v nedohlednu.
Jejich nejnovějšími otevřenými úseky jsou například tunelový komplex Blanka nebo úsek mezi dálnicí D1 a Slivencem. Postup výstavby ale pokračuje příliš pomalu a nedávno například vypadl ze staveb, jejichž financování mělo být zajištěno z evropských fondů úsek 511 mezi D1 a Běchovicemi. Vláda ho totiž nezařadila do seznamu prioritních staveb.
Proč o tom mluvím? Protože právě oba okruhy a na ně napojené radiály tvoří základní kostru dopravy v Praze. A dokud tato kostra nebude, alespoň z větší části, dostavěna, nemůže být o zklidňování magistrály řeč. Bohužel.
Martin Valovič
Kolbenova vila, šťastnější soused vily Na Šafránce. Jaký má být její další osud?
Kolbenova vila představuje unikátní historickou památku na území Prahy 10. Shodou okolností se nachází nedaleko smutně proslavené vily Na Šafránce, kterou se její majitel pokusil nelegálně zbourat.
Martin Valovič
Carsharing v Praze hloupost nebo dobrý nápad?
K napsání tohoto blogu mě inspirovalo oznámení Plzeňského dopravního podniku, že začne provozovat carsharing.
Martin Valovič
Rozpočet skutečně nejsou Vánoce – premiér konečně prozřel
Ministři chtějí ze státního rozpočtu navíc 111 miliard. Bohuslav Sobotka jim vzkázal, že se nemají chovat, jako děti, které píši Ježíškovi, protože rozpočet nejsou Vánoce. No konečně.
Martin Valovič
S iPhonem proti globalizaci a kapitalismu
Vadí Vám mezinárodní obchod a nadnárodní korporace? Nesnášíte kapitalismus? Minulý týden jste měli skvělou příležitost dát to celému světu najevo v Hamburku protestem při zasedání skupiny G20.
Martin Valovič
Svině se neříká
Prezident Zeman dokázal nalézt nové dno. Je to stěží uvěřitelné, ale je to tak. V rozhovoru pro TV Barrandov přirovnal premiéra Sobotku ke svini. A já se ptám? To jako vážně?
Martin Valovič
Volební program ČSSD: Retro, které ale není cool
V sobotu představili sociální demokraté svůj program do podzimních voleb. Kdo čekal, že v Lidovém domě přijdou s nějakou „bombou“, s nějakým novým tématem, nebo neotřelou myšlenkou, byl zklamán.
Martin Valovič
Poslanci umí udělat i radost
Konečně skončí nesmyslné týrání zvířat. Ta zpráva potěšila nejen mě, ale doma jsme se z ní radovali všichni. Zvířata totiž máme rádi a vždycky nám vadilo jejich zbytečné a nesmyslné týrání.
Martin Valovič
Máte rádi Miloše Zemana? Tak ho nevolte.
Zdravotní stav prezidenta je dlouhodobě špatný a krátkodobě ještě horší. Není se co divit, když jediný sport, který děláte, jsou šachy.
Martin Valovič
Praha moderní architekturu potřebuje
Asi každý slyšel o budově na Václavském náměstí 47. Po několikaletém martýriu začala minulý měsíc několikrát odkládaná demolice. Je to správně? Ano.
Martin Valovič
Taky sním o lepším Česku
Kdysi dávno se v jedné daleké zemi blížily volby. Ministr financí této země se proto přestal tvářit jako ministr financí, který v zemi už více než tři roky vládl, a začal se tvářit, jako někdo, kdo do politiky teprve vstupuje.
Martin Valovič
Chcete uříznout ruku nebo nohu?
ČSSD premiéra Sobotky a hnutí ANO Andreje Babiše se tváří jako nesmiřitelní nepřátelé. Sobotkovi lidé mluví o tom, že Babiš „ojebal“ stát. Babiš a jeho lidi využívají každé příležitosti si kopnout do ČSSD.
Martin Valovič
Zákon o (a)sociálním bydlení opravdu nepotřebujeme.
Tak se nám naše vláda rozhodla zase napáchat nějaké dobro. Sociální síť prý není dostatečná a je potřeba do ní nalít další peníze.
Martin Valovič
TOP 09 chce párty na náš účet
Dámy a pánové, daňové poplatnice a poplatníci, připravte si peněženky. Je totiž potřeba začít dotovat mladým lidem jejich kulturní vyžití.
Martin Valovič
Robejšek má pravdu. Nepotřebujeme nové strany
Souhlasím s Petrem Robejškem. Stejně jako on v roce 2013 si i já myslím, že: „My naši politiku nezlepšíme tím, že budeme spotřebovávat stále nové strany.“
Martin Valovič
Proč jsme na tom hůře než Kyrgyzstán?
Zdlouhavé stavební povolení ničí mladé rodiny, nemůžou si dovolit bydlení. Světová banka ve svém žebříčku Doing Business, který zkoumá podnikatelské prostředí v jednotlivých zemích, zveřejnila svoje data.
Martin Valovič
Podle Mládka z cizího krev neteče
Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek je velmi štědrý muž, ale jen pokud jde o cizí peníze. Chystá se totiž nalít miliardu korun do těžební společnosti OKD.
- Počet článků 17
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1029x